Cíle naší školní družiny:
- vytvářet zdravé a harmonické prostředí v našem oddělení
- záleží nám na dobrém materiálním vybavení a na ekologickém provozu
- snažíme se být zdravou družinou s ekologickým myšlením, podporujeme se v tvořivé a klidné atmosféře a formujeme si kladné lidské vlastnosti jako je zodpovědnost za sebe i druhé, skromnost, sebeúctu, sebedůvěru, lásku k druhému, …
Témata jako například Podzimní plody a vyrábění, Tady bydlím já, Jarní zahrada, Život u vody, Na farmě, Má nejmilejší knížka, Hrajeme si s plody podzimu, Košík plný ovoce, …a další se zabývají různými otázkami i v oblasti ekologie a my se snažíme na ně dávat odpovědi, aby žáci správně pochopili jejich význam.
Prakticky naplňujeme cíle enviromentální výchovy takto:
- studujeme literaturu s ekologickou tématikou, plánujeme s dětmi nejrůznější výlety do přírody, jako jsou výlet za zvířáty do lesa na podzim, k rybníku na jaře, k chovatelům koní, na farmu k chovateli drůbeže a vepřů, na ekofarmu, kde chovají skot, k chovateli akvarijních rybek, k chovateli exotického ptactva nebo do zoo, …
- třídíme odpad a vedeme k tomu také děti
- maximálně využíváme odpadový materiál pro pracovní i výtvarnou výchovu
- dbáme na zdravou výživu dětí, zpestřujeme jídelníček o celozrnné pečivo, velké množství ovoce a zeleniny, dostatek tekutin po celý den, …
- pozorujeme přírodu, učíme se jí rozumět, povídáme si o tématech, provádíme pokusy a jejich závěry hodnotíme, studujeme encyklopedie, pracujeme s různýmy druhy materiálů, …
- děti vedeme k šetření s energiemi, vodou, materiálem, …
- pozorujeme divoká zvířátka jako jsou kachny, veverky a ptactvo
- pomáháme zvířátkům v zimě, na okně a na zahradě máme ptačí krmítka, kam sypeme pravidelně krmení buď koupené nebo vyrobené (lojové koule), nosíme do krmelců kaštany a žaludy, chodíme krmit kachny k nedaleké řece Jeřici, …
- s dětmi udržujeme školní zahradu (sbírání spadaných větví, hrabání listí, péče o bylinkovou zahrádku, o záhon růží …)
Svým postojem a příkladem se snažíme v dětech zasít semínko ekologického cítění tak, aby vše, co dělají a v budoucnu dělat budou, mělo smysl a aby svět a všichni v něm měli spokojenější a láskyplnější život. Aby si děti uvědomili, že vše co dělají, ovlivňuje život nejen jejich, ale také život všech okolo, ať lidí, zvířat nebo rostlin.
Ekologie
Projekt „ Náš strom“
Jde o projekt, ve kterém se žáci formou úkolů, pozorování a pokusů seznámí se stromem od kořene k listům, zjistí, co se s ním děje během roku, odkud pochází dřevo, k čemu slouží a jak je strom důležitý pro přírodu a pro člověka. Seznámí se také s některými jeho obyvateli (veverkou, datlem, tesaříkem, …) a zjistí, co dělají a proč to dělají. Mají k tomu k dispozici metodickou pomůcku „Vyprávění starého stromu“. Projekt i úkoly budou přizpůsobeny žákům, dle věkovým kategorií (školní družinu navštěvují žáci prvního ročníku, ale i čtvrtého ročníku).
Charakteristika integrovaného bloku:
Smyslem projektu je rozvíjet prostřednictvím různých činností kladný vztah k sobě, okolí a prostředí, ve kterém žijeme, k přírodě ať živé či neživé. Naším cílem je vést děti k zodpovědnosti za vlastní chování. Děti se učí poznávat a chápat, že lidská činnost může životní prostředí chránit, ale také poškodit.
Pro ekologickou výchovu dětí budeme celoročně využívat i naši školní zahradu, ve které máme záhony s květinami, bylinkovou zahrádku a různé druhy stromů, i dostatečnou travnatou plochu. V horní části zahrady budou stát králíkárny s dvěma kotci pro naši samičku a jedno její mládě. Jedná se o samečka, kterého děti pojmenovaly Dupík. Vše nám bude sloužit k tomu, aby se žáci měli možnost v přirozených situacích, ale i zprostředkovaně seznamovat s okolím školy, sledovat rozmanitost přírody, prostřednictvím různých činností poznávat a pojmenovávat svět kolem nás. Děti se budou seznamovat s vlastností půdy – k čemu slouží, jak vzniká, kteří živočichové v ní žijí.
Žáci se budou seznamovat s tříděním odpadů. K čemu je vůbec dobré třídit odpad, na jaké druhy se odpad třídí a také, kam se takový odpad ukládá.
V průběhu školního roku může vychovatelka samozřejmě tento plán doplňovat o různé jiné náměty a nápady a přizpůsobovat jej potřebám a schopnostem žáků. Školní družina si vytvoří na zahradě „skřítka“ (z pařezů, prkének a přírodních materiálů) nebo velké květináče s bylinkami a zasazenými rostlinkami, které nám budou zahradu střežit a také strážit dětská tajemství. Třeba samotné děti vymyslí, co budou skřítkové střežit.
Očekávané výstupy:
- orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí
- osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné a využitelné pro další učení a životní praxi
- vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý – jak svět přírody, tak svět lidí
- všímat si změn a dění v přírodě
- poznat a pojmenovat přírodu kolem nás
- osvojit si poznatky a dovednosti potřebné k vykonávání jednoduchých činností v péči o životní prostředí
- znát význam životního prostředí pro člověka
- rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat, všímat si nepořádku a škod, upozornit na ně
- pečovat o životní prostředí – dbát o pořádek, třídit odpad, starat se o rostliny a zvířátka
Časový rozsah:
Celoroční projekt – aktivity jsou zařazovány podle aktuální situace, využíváme situační učení a učení prožitkem.
Věková skupina: 6 – 10 let
Průběžné činnosti:
- Pozorování – na školní zahradě a při vycházkách do lesa budou žáci moci klacíkem prohrabovat hlínu a pozorovat, co obsahuje (zbytky rostlin, kořínky, kamínky, živočichy), zjišťovat, co do půdy patří a co ne, jak se stromy a rostliny mění během roku, ptactvo, které přiletí do krmítek, …
- Pokusy – při vycházkách si žáci budou moci nasbírat do plastové nádobky vše, co je zaujme a následně je prozkoumávat pod mikroskopem, jak se chová sníh v teple, …
- Pracovní aktivity – sběr spadaných větví, kaštanů a žaludů (odneseme je zvířátkům do lesa), sadba bylinek a travin, tvorba z odpadového materiálu,
- Péče o zakrslé králíky, papoušíka a andulku – každodenní péče o zakrslého králíka, jedná se o tříletou a čtyřletou samičku. V zimním období jsou v prostorách školy, od jara do podzimu na školní zahradě v králíkárnách.
- Již tři roky máme samičku papoušíka, ptáčky jsme měli dva, byli na sebe již zvyklí, bohužel sameček uhynul, chováme tři andulky.
- Žáci se učí nejen to, že se musí zvířata denně krmit a měnit jim vodu v napáječce, ale i to, že se musí udržovat klec v čistotě.
- Ve školní družině máme malé akvárium s nenáročnou rybkou Beta bojovnice, děti ji krmí a pomáhají i s čištěním akvária.
- Rozdělení do bloků:
PODZIM (září, říjen, listopad)
- pozorování změn v přírodě (barvy stromů, rostlin, …)
- sběr přírodních materiálů pro pracovní a výtvarnou činnost
- pojmenovávání, třídění, zkoumání, otiskování, malování, ochutnávání (jen to, co je jedlé) přírodnin
- seznámení s koloběhem vody
- třídění odpadu (papír, plasty, sklo)
- příprava krmítek na zimu (oprava, malování, ….)
- příprava zahrady na zimu (hrabání listí, …)
- výroba skřítka
- ozdobení zahrady výrobky z přírodnin
- výlet do lesa s nasbíranými kaštany a žaludy
- pokusy s různými přírodními materiály
- ovoce a zelenina – třídění, tvorba, ochutnávání, …
- poznávání zvířátek lesních, polních, jejich příprava na zimu, bydlení, atd.
- na vycházkách se naučit orientovat ve městě, bezpečnost na silnici, …
- Poklad – na zahradě zakopeme různé předměty v krabice (kaštan, žalud, plastovou láhev, skořápky od ořechů, bramborové slupky, mrkev, krabičku od léků, šišku, skleničku, rostlinu, víčko, …) napíšeme seznam, v létě ho vykopeme a prozkoumáme obsah
- poznávání různých druhů oblečení (jaké oblečení v jakém ročním období, počasí, na různé slavnostní příležitosti, na doma, …)
ZIMA (prosinec, leden, únor)
- pozorování změn v přírodě (opadané listí, stále větší zima, ranní jinovatka, padání sněhu, zkracování dne, …)
- pozorování vlastností sněhu, pokusy
- čert, Mikuláš, anděl, sv. Barbora – co znamenají, zvyky, …
- výroba vánočních ozdob a přání z barevného papíru, přírodního materiálu, odpadového materiálu a přírodnin, …
- vánoční tradice a zvyky (stromeček, kapr, lití olova, házení střevíce, …)
- třídění odpadu (papír, plasty, sklo) – hry zaměřené na třídění odpadu
- pozorování změn na oživlém stromě a skřítcích, šeptání vánočních přání
- pečení vánočního cukroví a jeho zdobení
- pozorování chování větvičky v teple (vypučí, rozkvete, …)
- pozorování stop zvířátek na vycházkách (kačen, ptáků, …)
- krmení kačenek, sypání krmení ptáčkům do krmítek, výroba lojových koulí
- využití sněhu jako výrobního materiálu (sněhulák, iglů – jak je uvnitř,…)
- ozdobení stromů kořenovou zeleninou, pozorování, zda ji zvířátka jedí
- příprava na Vánoce a vánoční besídku (úklid, výzdoba, …)
- výroba řetězů z odpadových materiálů
- jak zimu přečkávají zvířátka (obydlí, jídlo, …)
- jak se chovat při zimních sportech (ochrana zdraví, …), jak pomoci zraněnému kamarádovi (první pomoc, …)
- ovoce a zelenina, jaká je jejich důležitost v zimě, ochutnávání, výroba razítek a ozdob
JARO (březen, duben, květen)
- Výroba morény, čtení o tomto starém zvyku
- uspávání zimy a vítání jara u našeho oživlého stromu, u skřítků uspíme zimu a probudíme přírodu pomocí písně: „Přišlo jaro do vsi“
Přišlo jaro do vsi
kde jsi zimo kde jsi
byla zima mezi náma
ale už je za horama,
hu, hu, hu jaro už je tu.
- třídění odpadu (papír, plasty, sklo)
- tvorba kouzelných stromů (místo listů geometrické tvary, přiřazování s tvary kolem nás, obměna s barvami podle věku dětí)
- pozorování probouzející se přírody kolem nás (jak se objevují první květiny, listy, zvířátka vyvádějí mláďata, …)
- poznávání práce některých bezpečnostních složek (hasiči, policie, …)
- poznávání města (důležité budovy, změny, opravy, úklid po zimě, …)
- Odpaďáček – výroba pouze z odpadového materiálu, buď ve školní družině nebo doma s rodiči (možnost následné výstavy výtvorů)
- Velikonoční barvení – zjišťování vlastností skořápky vajíčka pokusy (noření do octa, pevnost, vyfukování, …)
- sázení semínek a následná péče (řeřicha, pšenice, …)
- velikonoční zvyky (koledování, barvení vajíček, …)
- využití odpadového materiálu (maxistonožka z pet lahví – kolik jich je kolem nás, obrazců z víček od pet lahví, …)
- Koloběžková a kolová jízda – jízda na blízkém sportovním hřišti na školní zahradě(pochopení dopravních značek, dopravních předpisů, rozvoj vztahu k přírodě, proč koloběžky, kola, brusle neničí přírodu a auta ano, co je ozónová vrstva, jak chrání naší Zemi, …)
- oslava dne matek – výroba dárků a přáníček (význam, láska k druhému)
LÉTO (červen, červenec, srpen)
- jak žijí zvířata u řek a rybníků, v zoo nebo na farmách (výlety k rybníku, řece, do zoo, na farmu, …)
- oslava dětského dne na dané téma
- pozorování změn na našem stromě, šeptání přání na prázdniny
- seznamování s vlastnostmi vody (vodní skluzavka, spojení vody s pískem nebo hlínou, …), vlastnostmi písku (stavby, prosívání, mokrý, suchý, …)
- Oblázkové malování – sběr kamenů pro výtvarnou a pracovní činnost (malování, mozaikové skládání, …)
- Poklad – vykopání pokladu a prozkoumání jeho obsahu (co se stalo s věcmi ze seznamu, které jsou neporušené a naopak)
- výroba z odpadového materiálu
- třídění odpadu (papír, plasty, sklo)
- jak se chovat při vodních hrátkách, na výletech, před některým hmyzem, … (ochrana zdraví a přírody)
- pozorování hmyzu v trávě (co vše lze spatřit v trávě, když se dobře podíváme, jak se chová, …)
- Při procházkách do lesa najít mraveniště, jak žijí mravenci
- Čtení o mravencích, úkol jednotlivých členů mraveniště
- Hry zaměřené na téma mravenci
- seznamování s jinými národnostmi a kulturami
- zahradní slavnost, výzdoba zahrady, rozloučení se školní rokem.